Støt op om samfundets tendenser – indfør fitnesselementet i din forening

af | jan 17, 2018

Støt op om samfundets tendenser – indfør fitnesselementet i din forening

af | jan 17, 2018

Ifølge en analyse fra 2016 om fitness tendensen hos befolkning Danmark, Idrætten i tal 2016, er det meget klart at se, at fitnessgenren er i fremgang. Denne fremgang kan siges at være på grund af, at idrætsaktiviteten er meget betydningsfuld for danskere, og har udviklet sig til et aspekt, de simpelthen ikke kan leve uden.

Danskere er vilde med fitness

Nu har fitness-hypen været i spil i en forholdsvis lang periode. Ifølge statistikken, er der kun flere og flere, der tilmelder sig en fitness-central – fitnessworld, fitnessDK, LOOP, UrbanGym. Konceptet omkring det med at holde sig i form, bliver kun mere og mere aktuelt for danskeres hverdag. Ifølge medlemstal fra idrættens hovedorganisationer & foreninger – DIF, DGI og Firmaidrætten – viser det sig, at motions- og fitnessaktiviteter er mere populært nu, end nogensinde før, og vokser med stormende hastighed. Helt præcis er medlemstallet vokset med hele 38.614, som er en stigning på 22,5% på blot ét enkelt år. Denne tendens vurderes kun at vokse, hvilket ikke kun gør det til en interessant mulighed for din forening at indføre, men muligvis også afgørende at implementere.

Læs også: Kender I jeres frivillige?

Typer af fitness- og motionsaktiviteter

Når vi tænker på fitness, er det muligvis en hal med fitnessudstyr og maskiner, der træder ind i vores tanker. Der er dog andre måder at komme i form på, som også indeholder fitnesselementet og samtidigt er socialt og sjovt, når det udføres sammen med andre ligesindede. HIIT – Høj-intensiv-intervaltræning – er én af de motionsaktiviteter, der hjælper en med at tape sig, komme i form og stramme op, hvis det er målet med ens træning – hvilet nok er en af grundene til, at personer tilmelder sig fitnesscentraler. Hvis du vælger at tilføre denne type aktivitet i foreningen, er det ikke nødvendigt med maskiner og specielt udstyr, da øvelser med kropsvægt er det centrale. Selvfølgelig skal der være en instruktør og et lokale til rådighed.

Andre typer aktiviteter:
Fitness dance – motion, konditionstræning, forskellige genre, bl.a. zumba
Motionsboksning – motion, fysisk træning uden kamp/kontakt
Petangue – motion og idræt, spil med middeltung metalkugle
Yoga – motion med flere dimensioner af afstresning

Det er win-win

Ovenstående er blot få eksempler på motionsaktiviteter, og de har alle det tilfælles, at de kræver sammenhold og fællesskab. Det kunne være en interessant mulighed for din forening og dine medlemmer, hvis du implementerede det her fitnessaspekt hos jer. På den måde giver du dem ikke kun det, de vil have, men det kan samtidigt hjælpe med at booste foreningens medlemstal. Sådan kan du formå at styrke om fællesskabet og tilliden, idet du snakker samme sprog som dine medlemmer ved at give dem det, de søger.

Læs også: Interessant mulighed for din forening, der værdsætter mangfoldighed – eSport

Tilføj en kommentar

Skrevet af