Hvordan skal I kommunikere på de sociale medier?
Flere og flere virksomheder, organisationer og foreninger opretter sig på Facebook, men mange går i gang med urealistiske forhåbninger om netop deres tilstedeværelse på de sociale medier. Nedenstående kommer tre gode råd til Jeres forening, som gerne vil arbejde med ekstern kommunikation for at fange potentielle nye medlemmer i lokalområdet.
1. Ressourcer og planlægning
Allerførst skal I afveje, om jeres forening har ressourcerne til at være aktive på de sociale medier. En halv løsning kan ofte gøre mere skade end gavn. En god idé vil være at allokere en ansvarlig for jeres Facebook-side, og derved altid have styr på, at denne person har ansvaret for de forskellige budskaber I vil ud med.
2. Det skal være personligt
Sørg altid for, at modtageren kan mærke at der er mennesker bag jeres opslag, det kan eksempelvis gøres ved at skrive ”Med venlig hilsen Mathilde”, i stedet for ”Med venlig hilsen Nordjyllands Idrætsforening”, når I svarer folk som stiller spørgsmål på siden.
Husk også at have øje for hvem I kommunikerer til, og hvem I gerne vil ramme derude med jeres opslag. Her er nogle forslag til hvad I kan poste på Facebook, som med sikkerhed vil give god respons:
- Billeder fra arrangementer
- Video fra træning
- Billeder fra bestyrelsesmøder, hvor I snakker om nye initiativer
3. I skal aktivere jeres modtagere
Udover at lave opslag i øjenhøjde til jeres lokalområde, er det vigtigste at aktivere jeres brugere. Tænk over hvordan I kan skrive opslag, som vil få forældre og unge til at reagere. Vi giver her følgende forslag til nogle metoder:
- Når I poster en video eller billeder fra arrangementer (eksempelvis slå-katten-af-tønden), kan I jeres opslag til sidst skrive: ”Hvilke andre børn vil helt sikker kunne slå den tønde i stumper og stykker?” eller ”Kender du nogle forældre, som skal med næste gang vi afholder et hyggeligt arrangement?”. På den måde kan I nå længere ud i jeres lokalsamfund, ved at få folk til at interagere med jeres opslag.
- Når I poster billeder fra jeres bestyrelsesmøder, kan I sagtens spørge jeres følgere på Facebook om hvilke andre initiativer, som kan være fede at afprøve i netop jeres forening. På den måde kan foreningen også hele tiden holde sig opdateret på nye trends og interesser, som måtte interessere lokalområdet.
For at gå i gang med ovenstående, kræver det selvfølgelig, at I har oprettet en Facebook-side til jeres forening. Hvis ikke, så har vi skrevet en kort guide til hvordan dette gøres. I kan finde guiden her