Digitale tendenser i foreningslivet
Hvilken betydning har digitale tendenser for foreningslivet og hvordan følger man udviklingen uden at gå på kompromis med nærværet og fællesskabet?
Medlemstallene har haft et dyk
Foreningslivet i sin generelle form har de senere år været til megen debat, da undersøgelser begyndte at vise et faldende medlemstal. Det var især de unge der faldt fra, hvilket bekymrede mange. Nyeste tal viser dog, at denne kedelige tendens atter er vendt og det er lykkedes mange foreninger at finde nye måder at tiltrække nye medlemmer på.
Digitalisering er nødvendigt for at holde på de frivillige
Spørgsmålet er, hvad det faldende medlemstal mon har skyldes? og hvordan vi sørger for at opretholde den positive kurs? Der er ingen tvivl om, at en af udfordringerne er den digitale transformation. End ikke foreningslivet, som ellers beror sig på gamle, klassiske værdier, kan se sig fri for at skulle følge tendenserne. I en tid, hvor der findes et hav af fritidsaktiviteter at vælge imellem, er det blevet nødvendigt som forening at være synlig online for at tiltrække medlemmer. Det er der, hvor folk søger information og ikke længere på den lokale opslagstavle, hvis en sådan overhovedet eksisterer. Samtidig forlanger de frivillige i højere grad digitale programmer, som kan gøre det nemmere for dem at administrere det praktiske, så der er mere tid til alt det sjove. Resultatet af digital sløvhed bliver blot, at der bliver færre og færre frivillige til rådighed, og uden frivillige kan vores fantastiske foreningsliv ikke eksistere.
Bruger din forening Facebook som kommunikationsredskab?
Facebook er for mange foreninger blevet det primære kommunikationsværktøj af mangel på bedre, og er et underholdende medie, som tilbyder gode muligheder for at kommunikere med omverdenen. Det er dog tydeligt, at Facebook ikke er udviklet specifikt til foreningslivet, men til at favne hele befolkningen og deres mange interesser, hvor det ville være mere hensigtsmæssigt for foreningslivet med et medie, som er udviklet specifikt hertil. Foreningerne når derfor kun halvt i mål i forhold til at gøre det administrative arbejde nemmere for bestyrelse og trænere samt foreningslivet sjovere og mere overskueligt som medlem.
Fokus på nærvær og fællesskab
Lige så vigtigt, som det er at følge de digitale tendenser, lige så vigtigt er det at bibeholde foreningslivets nærvær og fællesskab. På Facebook drukner man hurtigt i alverdens information på sit news feed og fyldes op med falsk nærvær. Men hvordan skal man som forening så gribe det an og følge de digitale tendenser uden at gå på kompromis med foreningens værdier samt nærværet og fællesskabet, som vi kender det fra de gode, gamle dage? Det kræver et redskab specifikt udviklet til foreningslivet, fri for støj og med fokus på foreningslivets interesser. Det er derfor ret heldigt, at vi i MinForening selv mener at have skabt netop det redskab der efterspørges. Hermed er det slut med at bruge for meget tid på alt det administrative bøvl og mere tid på det sjove – lige nøjagtigt som det bør være.