Stil krav til digitalisering og undgå stress
Føler du dig bombarderet af information fra de digitale medier?I disse dage med digitaliseringen raser debatten om Forældreintra og det faktum, at vi dagligt bliver fodret med så meget information via de digitale medier, at vi mister overblikket og oplever at det er umuligt at undgå stress.
MinForening følger interesseret med i debatten eftersom, det har været det klare mål fra starten netop at arbejde på, at vi skal bruge mindre tid på de digitale enheder og mere tid på hinanden. Nogen vil mene det er en smule paradoksalt i forhold til, at MinForenings løsning består af en app og webplatform, men ved at digitalisere foreningslivets behov for koordinering og kommunikation på tværs af foreningens ledere, frivillige, medlemmer og forældre er det lykkedes at give disse aktører et større overblik i dagligdagen til også at have et aktivt foreningsliv.
Et ordentligt redskab der gør det nemt og overskueligt
For at digitale enheder kan lykkes med at spare dig tid, og hjælpe med at undgå stress, samt skabe overblik, bør udviklerne af digitale redskaber tage ansvar for at udvikle mediet til at være så brugervenligt som overhovedet muligt. Peter Wilgaard, stifter af MinForening ytrer:
Debatten om Forældreintra er et godt eksempel på, at brugere bør stille større krav til digitaliseringen og de redskaber der udbydes. Det handler om hvordan systemet er sat op og brugervenligheden i det. Det er ikke meningen, vi skal blive mere stressede over at modtage information via digitale enheder; det skal derimod gøre vores hverdag nemmere.
To sider af samme mønt
De digitale enheders store fordel er, at det er nemt, men som i tilfældet med Forældreintra er det også blevet for nemt at spamme hinanden til uden at skulle prioritere vigtigheden af ens indhold. Derved skabes den modsatte effekt og i stedet for at skabe mere tid og overblik, føler brugeren sig overrumplet af information.
For at den digitale udvikling skal være til vores fordel, er det essentielt, at vi tænker over vores adfærd, når vi bruger de digitale platforme. I den sammenhæng kan vi nikke anerkendende til et citat fra Allan Nyhus, CIO hos Danmarks Naturfredningsforening i forbindelse med debatten vedrørende lukning af Forældreintra:
Skal vi lukke Forældreintra? Måske vi bare skulle lære at bruge det ordentligt. Alternativt så finder de resurse-stærke skoler og forældre bare ud af andre digitale alternativer, eks Facebook grupper, og så er den digitale udvikling endnu mere ude af vores hænder end den allerede er.
Stil krav
Du kan selv gøre meget for at stoppe strømmen af information, som eksempelvis at justere notifikationer, så de passer til dit behov eller overskud. Omvendt kan der argumenteres, at der ikke bør komme så meget information, at sådan en tilpasning bør være nødvendig. Mange vil formentlig også have svært ved at prioritere indhold som de endnu ikke kender samt lide af Fear Of Missing Out. Derfor vil det være mest hensigtsmæssigt og brugervenligt, at de digitale systemer er sat op således, at den rette information hurtigt finder vej til den/de rette brugere og dermed ikke spammer irrelevante brugere unødvendigt. Peter tilføjer:
I MinForening har det fra start været vigtigt for os at udvikle vores app og webplatform således, at du hurtigt kan danne dig et overblik over din information og at du nemt og direkte kan kommunikere uden at spamme andre til. Uden at kompromittere brugeroplevelsen og brugernes data. Du skal spare tid på det administrative og praktiske, så du kan bruge mere tid på fællesskabet. Det stiller dagligt krav til os, når vi optimerer og videreudvikler MinForening, men vi tillægger opgaven stor værdi og tager derfor opgaven meget seriøst.