Lad unge lede i din forening
Lederskab indgår i forskellig grad i de flestes hverdag. Alle kan komme ud for at skulle træde ind i lederrollen på arbejdet, i familien og specielt i foreninger. Netop i foreninger er der god mulighed for, at medlemmerne kan få praktisk ledelseserfaring i rammer, hvor fiasko ikke har katastrofale følger. Netop de trygge rammer ved foreninger gør dem ideelle til at give unge deres første erfaring med ledelse, og det kan være med store som små opgaver, lige fra at planlægge en klubaktivitet og føre den ud i livet til at stå for et enkelt indslag i et skoleshow. Så lad unge lede i din forening og mærk alle fordele ved det.
Hvorfor lade unge lede?
I klubsammenhæng kan unge engagere hinanden på andre måder, end voksne kan. Hvor de voksne fastsætter de overordnede rammer for træning og teltture, kan unge med ansvar for bestemte træningsaktiviteter eller dele af teltturens afvikling lede ved eksemplets magt.
At inddrage unge i afvikling af klubaktiviteter åbner også døren for peer-to-peer-læring, altså læringsprocesser hvor både underviser og undervist er ligeværdige. Hvis det var en karateklub, kunne læringen fx bestå i, at et af klubbens yngre medlemmer tager den nye i hånden og gennemgår forskellige typer slag og parader med ham. Det frigiver tid hos de voksne, øget engagement hos de unge og giver underviseren mulighed for at reflektere.
At dele ansvar ud på unge og lade dem prøve sig af som ledere er derfor en god idé, der kan gavne både klubben, de andre klubmedlemmer og de unge ledere selv.
Nyttige færdigheder for de unge ledere
Alle unge kan lære at lede i et vist omfang og kan hurtigt blive kompetente ledere, når voksne tager sig tid til at give dem nyttig feedback og opbygger deres selvtillid. For at hjælpe de unge på vej er der forskellige færdigheder, klubbens voksne med fordel kan give dem:
- Evnen til at være social med andre børn og unge; det giver lidt sig selv, at det under alle omstændigheder er vigtigt for unge at kunne omgås jævnaldrende, men det er særligt vigtigt i forhold til at skabe tilslutning til de beslutninger, lederen træffer.
- Evnen til at bekymre sig for andres navne, så den unge husker dem. Navne er på mange måder magiske ord, og man kan nå længere med folk, hvis man kender dem.
- Evnen til at organisere deres idéer fx med noteshæfter eller – hvis du er den kreative type – med mindmaps. Unge har ikke samme umiddelbare evne til at danne sig overblik som voksne og kan godt have brug for at have en hel aktivitet plottet ud.
I forlængelse af sidstnævnte kan også nævnes evnen til at sætte mål og føre dem ud i livet. For unge kan der her være behov for at lave en handleplan, der konkret beskriver, hvad der skal gøres hvornår og af hvem.
Sæt dem i gang med de små ting
Når du så har sat dig for, at du vil til at lære klubbens medlemmer at lede, hvor kan du så begynde? Start i det små – og for børn og unge velkendte – ved fx at lade et de yngre medlemmer håndtere klubbens sociale medier og stå for at lave indhold og svare på henvendelser, der ikke ligger uden for den unges kompetencer at svare på.
Åbent hus-arrangementer er også en fantastisk lejlighed til at overlade tøjlerne til klubbens yngre medlemmer. Hvordan præsenterer vi klubben? Hvilke aktiviteter skal vi have? Hvem skal stå for dem? Hvordan gør vi reklame for arrangementet? Har vi råd til forplejning?
Ved at lade de unge håndtere den slags spørgsmål får de den indledende erfaring med ledelse, der kan skabe grobund for fremover at lade dem håndtere flere ting i klubben.