Sådan når du ud folk uden sociale medier
Sociale medier og søgemaskineoptimering bruges flittigt af foreninger til at gøre opmærksom på sig selv. De giver gratis og øjeblikkelig kontakt til verdenen omkring dig, men det er ikke alle potentielle medlemmer, du rammer ved at tænke digitalt. Her får du tips til at tænke analogt i markedsføring af din forening og dermed når du ud til folk uden sociale medier.
Del flyers ud i nabolaget
Du må dele flyers ud, der fortæller om din forening. At trykke flyers, der gør opmærksom på kommende arrangementer, kan frit deles med folk i nabolaget og også lægges i deres postkasse.
Dog skal du være forsigtig med at lægge tryksager i postkasser, der har et ”Reklamer – Nej Tak”-klistermærke. I sådan nogle postkasser må du stadig dele materiale om foreningens aktiviteter og holdtilmelding, men du må ikke gøre reklame for ting, din forening måske sælger. Det kunne blandt andet være former for merchandise og produkter fra samarbejdspartnere.
Åbne klubaftener og samarbejde med andre
Åbne klubaftener og deltagelse i byfester er en god måde at lukke nye folk ind i din forening. Hvor folk i deres travle hverdag ikke altid har det mentale overskud til at tage stilling til foreningsliv, er det noget andet, når de møder op til denne type arrangementer. Her er det præmissen, at man er der, fordi man har overskuddet og viljen til at deltage og nyde sine omgivelser.
Specielt i forhold til deltagelse ved byfester viser din forening, at I er klar på at samarbejde med lokalområdets andre foreninger. Solidaritet mellem foreninger puster nyt liv i ethvert lokalområde og fortæller, at et sundt foreningsliv er vigtigt.
Slå opslag op, der når målgruppen uden sociale medier
Har din forening en klart defineret målgruppe, kan det afklare, hvor jeres indsatser vil have størst effekt. En opslagstavle på det lokale bibliotek kan være et godt sted at gøre opmærksom på din forening, hvis målgruppen benytter stedet. Det kunne fx være elever i folkeskolen afsted på de obligatoriske besøg for at låne bøger. Det kunne også være ældre borgere, der læser avis.
Det lokale motionscenter eller sportshal har måske også et sted, opslag kan hænges op. Specielt for idrætsforeninger, der bruger bygningen, er det godt at reklamere her. Både for foreningen selv og for kommende aktiviteter, centret eller hallen bruges til.
Hej, tak for indholdet. Jeg tog et godt tip fra dig!
Så meget nyttige oplysninger.