Er vores børn digitalt indfødte eller digitalt udsatte?
Det kan være svært at lære sine børn alt om, hvordan de skal agere på digitale platforme, fordi vi selv er vokset op i en mere aktiv hverdag, hvor kun fantasien satte grænser. I dag er det normalt, at 3- og 4-årige børn selv kan finde ud af at se videoer på YouTube, spille spil på telefonen, tage billeder og meget mere.
Nutidens børn er mere udsatte
I dag er vi helt forblændet over, hvad vores børn egentlig kan i en meget ung alder. Derfor glemmer vi måske, at de egentlig er udsat for mange flere udfordringer, end vi selv oplevede i vores egen barndom. Vi bliver alle holdt øje med konstant, når vi snakker om digitalisering, og ifølge en artikel udgivet af DR er vores børn er ingen undtagelse – tværtimod, fordi nu er vores børn en målgruppe for sig selv, da de har stor indflydelse på deres forældres køb af diverse ting i dagligdagen.
Børn overvåges konstant
Pokemon GO er et meget populært spil, men det, vi ikke ved, er, hvor meget vi egentlig bliver holdt øje med. Politikken vækker opmærksomhed på dette, efter det kom frem at spilfirmaet, Niantic, som står bag blandt andet Pokemon GO, kan se din position op til 13 gange i minuttet – uanset om appen er åbnet på telefonen eller ej.
Børnene prøver sig frem
Det kan være skræmmende at tænke på, hvor lidt privatliv man har i det her digitale univers, vi lever i. Selvom vi passer på vores børn, og vi tror, at vi passer på dem, så er de ofte mere udsatte end os selv. Dette skyldes, at de færreste børn kender til konsekvenserne af de ting, de beskæftiger sig med dagligt. Mange spil foregår på engelsk, og, som man måske selv kan huske fra sin egen barndom, så prøver man sig lidt frem. Dette kan både være på digitale platforme eller i virkeligheden. Det kan have konsekvenser for privatlivet i sidste ende, eller måske endda pengepungen, hvis man ikke er opmærksom.
Download gratis persondataskabelon
Den nye persondatalov træder i kraft 25. maj 2018. Er du stadig i persondatapanik? Så læs mere om persondataloven og dens nye regler i vores tre andre blogindlæg herom. De tre blogindlæg kan du læse her, her og her
Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev, så får du denne skabelon, som hjælper dig, din forening og dine medlemmer. I skabelonen udfylder du forskellige elementer, og tilrettelægger den til din forening, så der er styr på den dokumentation, som Datatilsynet eftersøger, hvis de engang besøger din forening.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så får du denne skabelon, som hjælper dig, din forening og dine medlemmer.
Kontakt
Tøv ikke med at kontakte os for en uforpligtende snak. Vi kan hjælpe jer hele vejen.
Du kan kontakte os ved at udfylde formularen nedenfor, skrive til os via vores support her på hjemmesiden eller sende os en mail på [email protected].