Kom godt i gang igen med foreningslivet i jeres forening
Her kan du læse om, hvad din forening kan gøre for at komme op på hesten igen efter lang tid med skærpede forhold og nedlukning. Vi i MinForening vil gøre vores for at hjælpe jer godt i gang igen, hvorfor vi til en særlig genopstartspris tilbyder at lave jeres SoMe-videoer. Desuden kan du nederst downloade en gratis kommunikationsplan.
Stort frafald i foreningslivet under Corona
For mange foreninger vil opstarten efter sommerferien føles som at starte helt forfra. Ifølge tal fra DIF og DGI er der et frafald i 2020 på næsten 90.000 medlemmer. Det kan derfor være en god idé at starte forfra – Vaske tavlen ren og tage arbejdshandskerne på igen. Det er nemlig ikke kun medlemmer, der er faldet fra, de frivillige hænder er også forsvundet fra fællesskabet og foreningslivet. Det er derfor svært for foreningerne og frivillige organisationer at leve op til deres forpligtelser og aftaler i forbindelse med forskellige aktiviteter.
Hvad kan foreningen gøre for at få medlemmer og frivillige tilbage samt nye i gang
Overordnet set handler det om at skabe opmærksomhed omkring jeres forening og øge kendskabet til jeres aktiviteter. Derudover skal I promovere fordelene ved at være frivillig og det unikke fællesskab, som I har i jeres forening.
Ja, det er lettere sagt end gjort! Derfor kommer der her nogle tips og tricks samt brugbar viden, som skal gøre det lidt lettere for jer. Det giver mening at tage tyren ved hornene og starte, hvor frafaldet har været størst. Tallene fra DIF tyder på, at størstedelen af frafaldet er sket blandt børn i alderen 0-6 år og 7-12 år (frafald på ca. 7,5 og 8 %), og så hos de ældre medlemmer i alderen 60-69 år (ca. 5 %). Aktiviteter og fællesskab for disse aldersgrupper vil derfor være et godt sted at starte sin promovering af foreningen.
Promoveringen skal derfor tage afsæt i jeres kerneaktiviteter, som skaber glæde og værdi for medlemmerne. Det kan derfor puttes ind i nogle overordnede rammer (framing), hvor I tager afsæt i fx fællesskab, aktiviteten/-erne, og de frivillige. På den måde kommer I hele vejen rundt. Promovering indenfor disse rammer kan således tage afsæt i en overordnet introduktion eller mere konkret præsentation af jeres aktiviteter, fællesskaber og frivillige. Den første vækker modtagerens nysgerrighed, og den anden kommer med svar på de efterfølgende spørgsmål, som modtageren kunne have.
Få hjælp til at komme i gang
Virker tingene stadig lidt uoverskuelige, så er det her MinForening kommer ind i billedet. For blot 1500 kr. inkl. moms kan vi hjælpe jeres forening godt i gang igen.
Vi laver nemlig materialet, som I skal bruge til at promovere jeres forening. Vi kan både hjælpe jer med grafisk materiale og små videoer, som I kan bruge til at hverve nye og gamle medlemmer via de sociale medier. Det grafiske materiale kan fx være flyers og plakater. Videoer er animation og redigering af jeres eksisterende billed- og videomateriale, som sættes sammen til en flot introduktion og/eller præsentation. Se f.eks. nedenstående eksempel på en animeret kampagnefilm.
Download gratis kommunikationsplan
Ved at klikke her, kan I downloade en gratis kommunikationsplan, som I kan bruge til at planlægge jeres kampagner. Desuden kan i finde inspiration til at sammensætte den ved at downloade vores eksempel på en kommunikationsplan her.
Kontakt
Tøv ikke med at kontakte os for en uforpligtende snak. Vi kan hjælpe jer hele vejen.
Du kan kontakte os ved at udfylde formularen nedenfor, skrive til os via vores support her på hjemmesiden eller sende os en mail på [email protected].