Hvornår tager vi styringen og lader os gå glip af det seneste newsfeed på de sociale medier?
Hvornår stopper den digitale utryghed, der som en konstant følgesvend følger os på de sociale medier? Hvornår siger vi til os selv, at det er okay at gå glip af den seneste opdatering i newsfeedet? Hvornår tør vi selv tage styringen?
Fear Of Missing Out
Facebook er efterhånden blevet et medie alle har og det er lidt blevet en stereotyp at man skal have Facebook ellers passer man ikke ind – selvom det jo egentligt er det aktive valg og rygraden til at sige fra, de fleste af os mangler når vi snakker om sociale medier. FOMO er også et fænomen som de fleste af os har stødt på, og ifølge BBC sidder frygten for at gå glip af noget så dybt i os, at vi føler vi skal bruge en masse tid på forskellige medier som f.eks. Facebook, Instagram og Twitter for at kunne følge med og ikke gå glip af noget. Vi kan håbe at flere og flere personer med, tiden tør at tage springet og gøre os uafhængige, trods den stigende digitalisering.
De sociale medier bliver misbrugt til propaganda
Sociale medier såsom Facebook, der er ejet af Meta, er ikke garant for din digitale tryghed. Tværtimod har de gang på gang vist sig at haft fingrene for langt nede i slikskålen, som en artikel fra Politikken fint redegør for. Facebook har bl.a. dækket over Russisk propaganda samt betalt for at producere propaganda mod sine kritikkere og konkurrenter.
Brugere påvirkes af skandaler
På trods af den ene skandale efter den anden, så er der meget få brugere, der decideret sletter sin konto på Facebook. Som alternativ til sletning af sin profil inaktiverer flere og flere brugere sig dog. Det er et skridt i den rigtige retning, for som Politikken afslutningsvist skriver så har ”Facebook kun den magt og de data, som vi giver det”.
Selvom størstedelen anvender Facebook dagligt og dermed sidder i musefælden, så indfanges der løbende nye brugere, fordi deres forening eller sociale fællesskab har valgt at køre den interne kommunikation gennem sociale medier. Det er jo så nemt og hvad er alternativet?
MinForening som alternativ til sociale medier
Jo, der er faktisk et alternativ og det hedder MinForening. Hermed følger et citat fra en af vores foreninger, som meget godt illustrerer fordelene ved MinForening:
“For at lette kommunikationen internt i klubben anvender vi MinForening, hvor vi opretter træningspas, konkurrencer, møder og kommunikerer med hinanden. På denne måde kan vi give beskeder til de springere/forældre, der skal have besked vedrørende konkurrencer o.a.
Ligeledes kan forældre give beskeder til trænere og bestyrelse uden at indblande hele klubben. Medlemmer betaler nemt kontingent, konkurrencegebyr, merchandise og andet via MobilePay.”
Download gratis persondataskabelon
Den nye persondatalov trådte i kraft 25. maj 2018. Er du stadig i persondatapanik? Så læs mere om persondataloven og dens nye regler i vores tre andre blogindlæg herom. De tre blogindlæg kan du læse her, her og her
Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev, så får du denne skabelon, som hjælper dig, din forening og dine medlemmer. I skabelonen udfylder du forskellige elementer, og tilrettelægger den til din forening, så der er styr på den dokumentation, som Datatilsynet eftersøger, hvis de engang besøger din forening.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så får du denne skabelon, som hjælper dig, din forening og dine medlemmer.
Kontakt
Tøv ikke med at kontakte os for en uforpligtende snak. Vi kan hjælpe jer hele vejen.
Du kan kontakte os ved at udfylde formularen nedenfor, skrive til os via vores support her på hjemmesiden eller sende os en mail på [email protected].