Digital tryghed: Hvem har dine data?
Privatlivets fred har du stadig ret til i den digitale tidsalder. Sociale medier og andre ”gratis” digitale ydelser udgør dog på flere fronter en trussel mod denne menneskeret. Flere sociale medier indsamler de oplysninger, du giver dem. For eksempel alder, køn, interesser (læs: dit foreningsliv) og politisk orientering. De bruger det til at give annoncører mulighed for at købe sig adgang til bestemte målgrupper af folk. Men for at få digital tryghed, er det vigtigt, at man kender svaret på ‘hvem har din data?’.
MinForening hverken sælger eller giver data fra brugere af vores app videre til annoncører af respekt for brugernes ret til selv at bestemme, hvor deres data havner henne. Men du bør vide, hvilke tjenester der gør, og det er dette indlægs formål.
Brug og misbrug af data
Facebook har om noget socialt medie været skydeskive for kritik for den måde, de håndterer brugeres data. I juli blev Facebook af de amerikanske myndigheder idømt bøde på 5 milliarder dollars. Sagens kerne var deres fortielse om kendskab til Cambridge Analyticas indsamling af millioner af uvidende brugeres data. Data, som Cambridge Analytica brugte i deres konsultation med politikere.
På Netflix udkom dokumentaren ”The Great Hack” i sommer. Dokumentaren går i dybden med, hvordan indsamlingen af data fandt sted, og hvilken type data der blev indsamlet. Desuden går den i dybden med, hvordan det blev brugt til at danne profiler af brugere, som annoncører så kunne få adgang til. Og hvordan det underminerede demokratiske valg globalt.
Det er også værd at nærlæse Facebooks tjenestevilkår. Du vil blandt andet kunne se, at de indsamler data fra virksomheder, hvis apps du bruger. Facebook har altså mere data på dig, end du selv har givet dem. Du kan fravælge at modtage annoncer baseret på data fra tredjeparter via dine annonceindstillinger.
Tjek i øvrigt datapolitikken for Instagram – Der er ejet af Facebook. Den fortæller om den type data Instagram indsamler om sine brugere, hvem de deles med og til hvilke formål.
Er noget gratis, er du produktet
”Hvis en ydelse er gratis, er det fordi, du er produktet,” er et ofte ytret udsagn om sociale medier. Brugeres data og det indhold de lægger op, bruger sociale medier til at tjene penge.
Facebook til side kan nævnes Snapchat som eksempel på en anden populær side. Snap Incs privatlivspolitik beskriver, hvordan virksomhedens apps, bl.a. Snapchat, indsamler oplysninger fra tredjeparter, fx via andre apps end Snap Incs egne. Disse oplysninger bruges bl.a. til tilpasning af annoncer.
Snapchat kan dele dine oplysninger med offentligheden eller forretningspartnere. Men i forhold til hvilke annoncer du ender med at se, har du dog også her en grad af frihed. Via dine reklame- og interesseindstillinger kan du frabede dig fx publikums-, aktivitets- eller enhedsbaserede annoncer. Du får stadig annoncer, men de bliver mindre baseret på dine data.
Hold igen med tilladelser
De sociale medier er ikke de eneste, der gerne vil indhente dine data. På sider som Google Play, hvor du kan downloade masser af apps, kan du ofte opleve, at en app kræver tilladelse til indhold på din telefon, for at den virker.
Mange af den slags apps har et legitimt formål, fx at en app til at filme skal kunne tilgå din telefons kamera. Men nogle apps kræver langt flere tilladelser, end de har brug for. Formålet er her at få dig til at give dem enten information eller adgang til din telefons features. Fx adgang til at kunne foretage opkald eller sende sms’er. Denne tråd på Android Forums indeholder en liste over de forskellige typer tilladelser, du kan give en app. Og hvornår det giver mening, at en bestemt app skal have en bestemt tilladelse, samt hvilke farer du skal være opmærksom på.
Vi bombarderes med programmer i denne tid, hvor alle går rundt med en computer i lommen. For hvert enkelt program skal man være bevidst om, hvor meget af sig selv man giver for at bruge dem. Og man skal veje sit privatliv mod gratis tjenester.
I skriver: “MinForening hverken sælger eller giver data fra brugere af vores app videre til annoncører af respekt for brugernes ret til selv at bestemme, hvor deres data havner henne. ”
Men det passer jo ikke helt… I oplyser jo om antallet af brugere og hvor de er placeret henne geografisk nå en annoncør spørger. Man kan som bruger heller ikke fravælge reklamerne, eller cookies på jeres sider.
Hej Søren
Som sponsor får man følgende aggregeret data:
• Antallet af sponsorvisninger fordelt på postnumre.
• Antallet af brugere fordelt på postnumre.
MinForening hverken sælger eller videregiver den enkelte brugers data til sponsor eller øvrige, der kunne have en kommerciel interesse heri.
Ja, som bruger af MinForening får man en sponsorvisning, når man åbner appen, hvorefter appen er fuldstændig fri for reklamer de næste to timer. Åbner man appen, når de to timer er gået, får man en ny sponsorvisning i appen.
Så er der 1 bruger i postnummer xx, så ved man hvem det er
Man kan IKKE fravælge dette, man kan heller ikke fravælge at få vist reklamer, man kan heller ikke fravælge cookies, de SKAL accepteres.
Tænkt scenarie: En annoncør vil gerne målrette sine annoncer bedre for at kunne optimere og måle på effekt og omkostning. I går med til at dele lidt mere data, da det jo er en god annoncør, og denne smutter hvis ikke I gør det.
Er det komplet umuligt at det kan ske? Lover I at I aldrig vil gå med til den slags? Lover I at i aldrig vil sende nyhedsbreve med reklamer ud til jeres brugere? Lover I at I aldrig vil putte flere reklamer i appen?
Nej, sponsor ved ikke og kommer heller ikke til at vide, hvem en bruger er.
MinForening er til for netop at sikre brugernes digitale tryghed, hvorfor brugernes data ikke vil blive delt med sponsorer.
Ligeså vil der ikke være reklamer i appen.
Og vi kommer heller ikke til at sende nyhedsbrev ud til vores brugere med reklamer.
Man skal selv tilmelde og afmelde sig vores nyhedsbrev, hvori vi deler vores viden om foreningslivet gennem blogindlæg, som omhandler alt fra tips og råd til løsninger på aktuelle problemstillinger. I nyhedsbrevet oplyser vi også om nye funktioner, samarbejder og tiltag i MinForening.
Ja, sponsorvisning ved åbning af appen og cookies må man som bruger af MinForening acceptere.
Vi skal ikke tage hensyn til en investor i vores ejerskabskreds, hvorfor vi kan leve op til ovenstående praksis. Vi har således sat rammerne for MinForening, men ønsker at brede ejerskabet af MinForening ud til jer foreninger, så I kan være med til at sikre kursen for MinForening i Danmark.
Se nedenstående link for muligheden for at blive medejer af MinForening:
https://minforening.dk/wpnew/wp-content/uploads/2019/12/Bliv-medejer-af-MinForening-og-f%C3%A5-mindst-5.pdf