Sociale medier er ikke gratis, du er bare produktet
Hvem bestemmer om vi skal være på sociale medier? Er det et krav for at følge med i samfundet? Er det, fordi vi er bange for at gå glip af noget? Eller er det bare ren underholdning?
Sociale medier er blevet en nødvedighed
Man kan måske spørge sig selv om, hvorfor man ender med at bruge timevis på sociale medier hver eneste dag. Ifølge en artikel fra userneeds.com, er der fokus på om man egentlig er tvunget til at være på sociale medier for at kunne følge med i nyheder, der påvirker samfundet, der påvirker det sociale liv, der påvirker arbejdet etc. I en digital verden, er det også svært at vælge noget fra uden automatisk at føle man vil gå glip af alt, fordi det er jo ikke længere som for 20 år siden, hvor man fik breve fra familiemedlemmer, man fik post fra det offentlige i fysisk form, man havde måske en telefon man kunne ringe og skrive på og man var meget mere aktive ude i den virkelige verden.
De sociale medier tjener penge på dig
Fee Stories forklarer hvordan sociale medier ikke koster penge, men sociale medier tjener penge på at du bruger tid på at bruge dem. F.eks. tjener Google og Facebook åseaner af penge på at din opmærksomhed er plantet på de tjenester, fordi der er så mange reklamer plantet på netop de medier. Når du ser videoer, artikler, reklamer osv. og aktivt vælger at trykke ind på disse, så sørger du (ligesom alle andre) for at tjenesterne tjener masser af penge. Det sociale medier og virksomhederne er bedst til i dag, er at lave indhold, som gør folk nysgerrige nok til at klikke ind på det og så har virksomhederne og medierne tjent penge på dig – så enkelt er det, og overvej lige hvor mange gange om dagen du gør noget lign. Det er sådan den digitale verden fungerer sort på hvidt og meget enkelt forklaret.
Download gratis persondataskabelon
Den nye persondatalov trådte i kraft 25. maj 2018. Er du stadig i persondatapanik? Så læs mere om persondataloven og dens nye regler i vores tre andre blogindlæg herom. De tre blogindlæg kan du læse her, her og her
Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev, så får du denne skabelon, som hjælper dig, din forening og dine medlemmer. I skabelonen udfylder du forskellige elementer, og tilrettelægger den til din forening, så der er styr på den dokumentation, som Datatilsynet eftersøger, hvis de engang besøger din forening.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så får du denne skabelon, som hjælper dig, din forening og dine medlemmer.
Kontakt
Tøv ikke med at kontakte os for en uforpligtende snak. Vi kan hjælpe jer hele vejen.
Du kan kontakte os ved at udfylde formularen nedenfor, skrive til os via vores support her på hjemmesiden eller sende os en mail på [email protected].