Kender I jeres frivillige?
De fleste typer af frivillige har det til fælles, at de er drevet af en indre motivation. De vil gerne gøre en positiv forskel. Men på trods af denne fællesnævner, kan der være stor forskel på, hvad der driver folks motiver for at udføre frivilligt arbejde. Det er derfor vigtigt, at foreninger forstår de frivilliges motivationer, så de står bedre rustet til at rekruttere og fastholde dem i foreningslivet. For hvis Jacob brænder for at hjælpe børn, men kun bliver sat til at holde regnskab og vaske trøjer, dræber man langsomt hans indre motivation. Og i værste fald mister man Jacob som frivillig.
De 7 typer af frivillige
Men hvordan finder man så frem til, hvad der driver ens frivillige? I kommunikationsbranchen opstiller vi ofte idealtyper, når vi skal indkapsle og forstå målgrupper. Idealtyper er et godt redskab, fordi de gør den komplekse virkelighed håndgribelig og nemmere at arbejde med. Det er et kompas, som kan bruges til at navigere med.
Netop sådan et kompas tilbyder Hans Stavnsager, som er seniorkonsulent på Center for Frivilligt Socialt Arbejde og som rådgiver om frivillig indsats og foreningers drift og udvikling.I en rapport fra 2016 opstiller han syv typer af frivillige, som foreninger med fordel kan bruge til at genkende og forstå de forskellige motiver, der ofte er i spil blandt frivillige.
De syv typer af frivillige, som han opstiller, ser således ud:
- Netværksbyggeren: ”Jeg er frivillig for at opbygge sociale netværk”
- Idealisten: ”Jeg er frivillig for at støtte en højere sag”
- Aktivitetsdeltageren: ”Jeg er frivillig for at kunne deltage i en konkret aktivitet”
- Kompetencejægeren: ”Jeg er frivillig for at dygtiggøre mig”
- Lokalsamfundsaktivisten: ”Jeg er frivillig for at udvikle mit lokalsamfund”
- Problemløseren: ”Jeg er frivillig for at få løst et problem”
- Den fag-frivillige: ”Jeg er frivillig for at bruge min faglighed”
Kender du til andre typer end de syv opstillede? Skriv gerne i kommentarfeltet herunder.
Sådan kan typerne bruges i praksis
Hans Stavnsager understreger dog, at frivillige i praksis kan være en blanding mellem forskellige typer, og at motivationen kan udvikles og ændres over tid. Men de syv typer er en god måde at spore sig ind på de frivillige og forstå deres motiver.
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvordan det gøres i praksis?
Det er vigtigt at slå fast, at der ikke findes nogen gyldne opskrifter. Det vigtigste er faktisk, at I lærer de syv typer godt at kende, da de kan give jer en forståelsesramme i arbejdet med frivillige. For det er i bund og grund dét, det handler om: at forstå jeres frivillige.
Det starter allerede i rekrutteringsfasen, når I eksempelvis skriver stillingsopslag og holder samtaler. Hvad for nogle arbejdsopgaver kan I tilbyde, og hvordan understøtter det de forskellige typer? Og hvad er det, der driver den person, som sidder over for jer til samtalen? Er det en netværksbygger, som gerne vil opbygge sociale relationer i jeres forening, eller er det en kompetencejæger, som gerne vil dygtiggøre sig igennem jeres forening?
Det er essentielt viden for jer, da det er afgørende, at jeres frivilliges motiver og arbejdsopgaver understøtter hinanden. Det giver de bedste resultater for dem – og dermed også for jer.
Vi er nysgerrige på at høre om, hvordan I arbejder med jeres frivillige, og om I har erfaringer – både gode og dårlige – med at motivere jeres frivillige til at hjælpe i jeres forening?
Giv gerne jeres indspark i kommentarfeltet herunder 🙂