Ved at tilknytte et barn til din bruger kan du som forælder styre aktiviteter på vegne af dit barn. Du kan også vælge at følge et barn og dermed blot få overblikket over dit barns aktiviteter.
Som forælder
Gå til dit aktivitetshjul længst til venstre nederst på skærmen.
Tryk derefter på dit navn i toppen af skærmen, hvorefter en ny side åbner op.
I bunden af siden trykker du på knappen +Tilføj person.
Nederst inder du knapperne Følg persons aktiviteter, Opret barn og Følg og administrer barn.
Følg persons aktiviteter:Her kan du få overblik over din samlevers eller anden persons aktiviteter. Opret barn:Her kan du administrere aktiviteter for et barn, der knyttes til din brugerprofil. Følg og administrer barn: Her kan du følge og administrere aktiviteter for et barn, der har eget brugerlogin.
Husk ved Opret barn at anmode om medlemsskab af forening på vegne af dit barn:
Tryk ind i midten på foreningens aktivitetshjul.
Derefter tryk på Anmod, hvorefter du på vegne af dit barn kan anmode om medlemskab af foreningen.
Har du som forælder et barn tilknyttet din egen brugerprofil kan du uden at miste forælderrelationen opgradere dit barn til en selvstændig brugerprofil tilknyttet barnets e-mailadresse.
Tryk ind under Se profil i midten af dit barns aktivitetshjul.
Tryk på møtrik øverst til højre for at redigere barns profil.
Tryk på den grønne bjælke nederst Opgrader profil.
Indtast barnets e-mailadresse og barnets kode.
Færdiggør opsætningen ved at trykke på Opgrader profil.
Du kan under Mine/Vores aktiviteter tilgå dine og din families aktiviteter i et fælles aktivitetshjul.
Hvis du vil se dit eget eller barnets aktivitetshjul, så trykker du på Mine/Vores aktiviteter øverst på skærmen.
Her har du mulighed for at vælge mellem dit eget, børns og eller samleverskes aktivitetshjul.
Du kan også vælge “Vores aktiviteter”, som samler alle aktivitetshjul i et fælles aktiviteteshjul, der viser hele familiens aktiviteter på tværs af foreninger og hold.
Du kan til enhver tid redigere dine brugerdata, hvis du har brug for at ændre eller tilføje oplysninger i din brugerprofil.
Længst til venstre i bunden af skærmen vælger du knappen Aktiviteter for at se dit aktivitetshjul. Tryk derefter på Se profil i midten af dit aktivitetshjul.
Tryk på tandhjulet øverst til højre på skærmen.
Her kan du redigere din brugerprofil, ændre din adgangskode samt linke dine aktiviteter til din mobilkalender.
Du kan anmode om medlemskab af en forening på vegne af dig selv eller dit barn.
Gå til Foreninger i bunden af skærmen og tryk derefter på foreningen navn i toppen af skærmen.
Tryk derefter nederst på +Tilføj forening.
Herefter trykker du på Søg efter forening.
I søgefeltet skriver du navnet på forening og trykker derefter på foreningen.
Nu kan du anmode om medlemskab af foreningen ved at trykke på knappen Anmod om medlemskab.
Her kan du vælge en administrator eller gruppeleder, som du vil sende din anmodning til. Du kan også vælge Ingen kontaktperson, hvorefter din anmodning sendes til foreningens administratorer for godkendelse.
Til sidst vælger du hvilke(n) grupper, som du gerne vil være medlem af.
Sådan anmoder du selv eller på vegne af dine børn om medlemskab af en gruppe:
Find foreningens grupper ved at trykke i midten af foreningens aktivitetshjul.
Når du er inde i foreningens oversigt over Medlemmer og Grupper, trykker du “Se alle grupper” og finder den gruppe, som du gerne vil anmode om medlemskab i.
Inde i gruppen, kan du selv eller på vegne af dine børn anmode om medlemskab af gruppen.
Du kan nemt dele dine aktiviteter fra MinForening til en kalender, fx på din telefon eller computer.
Tryk på aktiviteter nede i bunden af din skærm.
Tryk i midten af aktivitetshjulet, så du kommer ind på din profil.
Derefter skal du trykke på tandhjulet øverst i højre hjørne af skærmen.
Nu åbner et nyt vindue, hvor der nederst kommer tre blå felter til syne, her skal du vælge ”del kalender”.
Hvis du er på en iPhone bliver kalenderen delt direkte. Hvis du er på en Android enhed, skal du følge den guide der dukker op.
Det første du gør er at logge ind på din Google Kalender på din PC. Herefter tilføjer du en ny kalender URL. Dette gøre ved at trykke på Add Calender på de tre prikker.
Nu popper et vindue op hvor der står FROM URL. Du trykker på FROM URL, hvorefter du skal importerer linket fra din telefon. Hvorefter du trykker Add Calender. Dine MinForening aktiviteter er nu delt med din Google Kalender.
Som aktivitetsansvarlig (Administrator/Gruppeleder) kan du oprette opgaver under en aktivitet. Disse opgaver kan du tildele til medlemmer, som er inviteret til aktiviteten. Du kan f.eks. sætte en eller flere inviterede på en opgave eller du kan lade en opgave være åben, hvormed de inviterede selv kan sætte sig på opgaven.
Hvis dit hold afholder træning den samme dag hver uge, så er det muligt at oprette gentagne aktiviteter. Med gentagne aktiviteter opretter du én aktivitet som kopieres til fremtidige uger, og stopper den dato du har angivet.
Tryk på Opret aktivitet (MinForening logo med + i midten) til højre under aktivitetshjulet.
Vælg en forening, som du vil oprette en aktivitet i og vælg derefter farvekode (Træning, turnering, begivenhed mv. er vejledende og fremgår ikke, når aktiviteten er oprettet).
Når du har udfyldt felterne med titel, tid, sted og beskrivelse, så trykker du på Flere indstillinger, som findes længere nede på skærmen.
Her finder du Gentag aktivitet som den første indstilling. Tryk på knappen Gentag ikke, og fra drop-down menuen vælger du, om den skal gentages hver uge eller hver anden uge.
Det er vigtigt, at du ved Gentag aktivitet fastsætter en dato for hvor lang tid aktiviteten skal gentages under Gentag indtil.
Som medlem kan du ikke oprette aktiviteter. Du skal således af en administrator gøres til enten gruppeleder eller administrator for at kunne oprette aktiviteter.
Skal aktiviteten aflyses og derfor slettes, gør du således:
Først trykker du ind på aktiviteten via aktivitetshjulet eller gennem aktivitetslisten.
Her trykker du på blyanten øverst til højre på skærmen.
Helt nede i bunden trykker du på teksten Aflys aktivitet.
Aktiviteten slettes fra alle aktivitetshjul hos de personer, som er blevet inviteret eller har deltaget. Ved Gentag aktivitet får du en besked, hvor du skal tage stilling til om om du vil slette alle aktiviteter eller kun den enkelte.
NB! Alle inviterede til en aktivitet får besked om, at aktiviteten er aflyst.
Tip! I stedet for at aflyse en aktivitet, kan man også ændre overskriften til “AFLYST + titel på aktiviteten”, hvormed de inviterede deltagere får en notifikation herom.
Hvis jeres medlemmer ikke kan angive om de deltager eller ej i en aktivitet, er det sandsynligvis fordi de ikke er inviteret til den pågældende aktivitet. Du skal derfor enten tilføje medlemmet til den gruppe som er inviteret, eller invitere den gruppe som personen er medlem af.
Det er kun Gruppeleder eller Administrator, der kan flytte medlemmer ind og ud af grupper. Som administrator har du rettighed til at gøre et medlem til gruppeleder eller administrator, så de kan administrere egne grupper samt oprette aktiviteter.
Går dit kamera i sort, når du vil tage et billede i MinForening, så skal du under Indstillinger i din mobil finde appen MinForening for at slå Kamera til.
Har du forsøgt at oprette dig i appen og får beskeden “Email allerede i brug”, så kan du få tilsendt mail med nulstilling af ny kode ved at indtaste din emailadresse i “Glemt kode”.
Har du i forvejen modtaget en invitationsmail fra din forening via MinForening, så modtager du ved indtastning af e-mailadresse i “Glemt kode” en ny invitationsmail, hvor du via link kan aktivere din bruger, hvorefter du kan logge ind i appen.
Bestyrelsen anvender typisk gruppechatten til bestyrelsessnak, men sideløbende kan bestyrelsen have en personchat kørende til at diskutere forskellige tematikker.
I personchatten kan man løbende tilføje og fjerne personer samt skifte tema ved at ændre chattens titel, som vises i chatoversigten. F.eks. “Planlægning af tur” eller ”Gave til Rita”.
Du opretter således chat, inviterer personer og redigerer titlen på din chat.
Chats med personer, som ikke har været aktiv i 30 dage, bliver fjernet fra din chatoversigt. De slettes således ikke, hvormed du altid kan tilgå gamle chats ved på ny at oprette chatten med personen.
Gruppechats fjernes ikke, men slettes, når man sletter gruppen.
På MinForening Web kan du vælge mellem Engelsk, Tysk og Dansk.
Appen viser det sprog, som din mobil eller tablet er sat op til under Indstillinger. Du kan således skifte sprog i MinForening appen ved at skifte sproget i din mobils Indstillinger fra Dansk til Engelsk eller Tysk.
NB! Er din mobil sat op til Engelsk, så anvender du den engelske udgave af AppStore, hvorfor du skal downloade den engelske version af MinForening kaldet “Wiandi by MinForening“.
Kontakt os, hvis du gerne vil have et bestemt sprog indsat.
Du kan i forbindelse med, at du opretter dig som bruger eller på et senere tidspunkt oprette alle de foreninger, klubber og hold, som du skulle have lyst til.
Gå til Foreninger i bunden af skærmen og tryk derefter på foreningen navn i toppen af skærmen.
Tryk derefter nederst på +Tilføj forening, hvorefter du trykker på knappen Opret forening.
Når du opretter en aktivitet, kan du angive maks. antal deltagere, hvormed der bliver sat begrænsning for antallet af deltagere i aktiviteten. Dermed kan du oprette en aktivitet, som medlemmer kan booke sig på (booking).
Se her hvordan du opretter en ugentlig gentagende aktivitet med maks. antal deltagere, som medlemmer skal betale for at deltage i (betalingsbooking).
Ved Svarfrist i en aktivitet, får inviterede en påmindelse to dage før svarfristen.
Overskrides svarfristen får de inviterede en notifikation herom, hvormed de inviterede ikke længere kan tilmelde sig aktiviteten.
Som aktivitetsansvarlig kan man altid ændre svarfristen i en aktivitet således, at de inviterede igen kan tilmelde sig aktiviteten.
Ved gentagne aktiviteter gentages svarfristen ud fra de enkelte gentag-aktiviteter. Sættes svarfristen i en gentaget aktivitet til f.eks. tirsdag kl. 14, så udsendes der på denne ugedag og tidspunkt en påmindelse for den næstkommende aktivitet i rækken af gentagne aktiviteter.
Som aktivitetsansvarlig kan man altid redigere den enkelte aktivitet og dermed svarfrist i en gentaget aktivitet.
Som administrator og gruppeleder kan du oprette bestyrelse, udvalg og hold under Grupper. Når du opretter en aktivitet, er det således muligt at invitere en eller flere grupper, som dermed inviteres til den pågældende aktivitet. Tilføjes der et medlem til gruppen bliver vedkommende automatisk inviteret til gruppens aktiviteter.
Se også videoen Organiser din forening i grupper her
Se også videoen Organiser dine medlemmer via grupper her
Ønsker du at sætte holdet til en kamp, skal du under Personer enkeltvis invitere spillerne i din bruttotrup. Så kan du nemlig ved holdsætning enkeltvis fjerne de spillere, som ikke skal med på holdkortet. Når en spiller fjernes fra aktiviteten får de en notifikation om, at de er blevet fjernet fra aktiviteten samtidig med, at aktiviteten ikke længere er at finde i spillerens aktivitetshjul.
Indsæt link til dokument i jeres fildelingssystem.
Linkdeling gør det nemt for medlemmer at tilgå foreningens dokumenter i en aktivitets beskrivelse, personchat, gruppechat, beskeder eller i foreningens beskrivelse.
MinForening leverer i samarbejde med Onlime 5GB gratis fildeling.
MinForening appen opdateres løbende med nyeste sikkerhedsforanstaltninger for at sikre brugerens digitale tryghed, hvorfor det på mobiler og tablets med forældede styresystemer er nødvendigt at opdatere styresystemet for at kunne downloade eller opdatere appen.
I nogen tilfælde lukker appen også ned ved indtastning af sensitiv data såsom oprettelse af brugerprofil, hvorfor man blot skal opdatere sit styresystem.
Helt generelt er det en rigtig god idé, at man løbende opdaterer sit styresystem, idet Android og Apple løbende sender nye versioner ud ift. at lukke nyopståede sikkerhedshuller.
Med et opdateret Android eller iOS styresystem, kan MinForening bruges af alle typer mobile enheder.
For at slette din bruger i MinForening logger du ind på din bruger. Under din profil kan du slette din bruger.
På web går du til “Min Side”, hvor du under “Brugerinformation” kan slette din bruger ved at trykke på knappen “Slet Bruger”.
I appen går du til “Se Profil” og under Rediger profil kan du slette din bruger ved at trykke på knappen “Slet Bruger”.
VIGTIGT! Vær opmærksom på, at al din data om din bruger bliver slettet fra systemet, hvorfor du ikke kan genaktivere din bruger, når du først har trykket “Slet Bruger”.
OBS! Kan du ikke få lov til at slette din bruger fra systemet, så har du sandsynligvis en udestående betaling hos din forening, hvorfor du bedes kontakte din forening for at få bragt orden i sagerne.
NB! Har man betalinger i systemet bliver disse data ikke slettet, da de er omfattet af bogføringsloven og derfor skal arkiveres som dokumentation.
Ønsker du at dele foreningens filer, så indsætter du blot et link i Beskrivelsen eller Kommentarsporet under aktiviteten. Du kan selvfølgelig også indsætte dine link i chatten.
Se disse blogindlæg for dokumenthåndtering og strukturering af foreningens dokumenter:
MinForening består af app, web og betalingsmodul, som er 100% gratis.
Vi har selv været i foreninger, så vi ved at hver en krone tæller, hvorfor MinForening selvfølgelig skal være gratis. MinForening finansieres nemlig gennem sponsorater med virksomheder, som brænder for det lokale foreningsliv.
Sponsoratet går ud på, at virksomhedens logo kortvarigt vises ved opstart af app. Dermed er app’en helt fri for reklamer og brugernes genererede data i appen sælges ikke til tredjepart, som man ellers kender det fra sociale medier.
For at følge/tilføje et barn eller en person skal du anvende deres BrugerID.
Længst til venstre i bunden af skærmen vælger du knappen Aktiviteter for at se dit aktivitetshjul. Tryk derefter på Se profil i midten af dit aktivitetshjul.
Anmodningen skal godkendes af barnet, en anden forælder eller den person anmodningen er sendt til:
Tryk på notifikationen i notifikationer for at godkende anmodningen (Alternativt går du ind under Aktiviteter og trykker på dit navn i toppen af skærmen, hvorefter du i bunden trykker på +Tilføj person).
Herefter kommer du ind under Min familie, hvor du trykker på blyanten for at godkende anmodningen.
Barnet/personen skal være medlem af en forening, før det kan godkende din anmodning.
For det enkelte medlem er det muligt at samle de foreninger, som man enten er medlem af eller som man følger, under “Mine foreninger”, som giver et samlet overblik over aktiviteter på tværs af foreninger.
Under Grupper kan du nemt oprette din forenings bestyrelse, udvalg, hold mv.
Gå til Foreninger i bunden af skærmen og tryk på Se forening i midten af aktivitetshjulet.
Tryk på Se alle grupper for at få en oversigt over grupper og undergrupper samt se antal medlemmer i den enkelte gruppe.
Tryk Opret gruppe og indtast navn på gruppen.
Dernæst inviterer du medlemmer ind i din gruppe ved at trykke på Tilføj medlemmer, hvorefter du markerer alle dem, som skal ind i gruppen. Når du har valgt medlemmerne, så slutter du af med at trykke Tilføj medlemmer i bunden af skærmen.
Under Grupper kan du nemt tilføje flere personer til hver enkel gruppe.
Gå til Foreninger i bunden af skærmen og tryk på Se forening i midten af aktivitetshjulet.
Tryk på Se alle grupper for at få en oversigt over grupper og undergrupper samt se antal medlemmer i den enkelte gruppe.
Tryk på den gruppe du vil tilføje personer til.
Dernæst inviterer du medlemmer ind i din gruppe ved at trykke på Tilføj medlemmer, hvorefter du markerer alle dem, som skal ind i gruppen. Når du har valgt medlemmerne, så slutter du af med at trykke Tilføj medlemmer i bunden af skærmen.
Du kan bruge et invitationslink til at invitere nye medlemmer til din forening.
Gå til Foreninger i bunden af skærmen og tryk i midten af foreningens aktivitetshjul.
Under Medlemmer findes en grøn knap, som hedder Inviter medlemmer.
Her kan du kopiere et invitationslink, som du kan indsætte i en mail, tekstbesked eller socialt medie og dermed sende til de personer, der skal inviteres.
Når personen trykker på linket kan personen selv anmode om medlemskab i de grupper, som personen gerne vil være medlem af. Har personen ikke en bruger, så guides personen gennem oprettelsesprocessen af en ny bruger.
Kan du se en aktivitet i foreningens aktivitetshjul, som du kan ikke finde i dit eget eller dit barns Aktivitetshjul er du eller dit barn ikke inviteret til den pågældende aktivitet.
Aktivitetshjulet viser 30 dage eller 30 aktiviteter frem i tiden. Aktiviteter som ligger længere ude i fremtiden kan du se under Aktivitetslisten til venstre under Aktivitetshjulet.
Gå ned i Aktiviteter til venstre i bunden og tryk på de tre vandrette streger.
Her får du overblik over alle kommende og tidligere aktiviteter.
Du kan på vegne af din forening opkræve betalinger og kontingent gennem appen, som medlemmet nemt kan betale via MobilePay integreret i MinForening appen eller via Ekstern betaling.
Ved Ekstern betaling overfører medlemmet enten penge til foreningens bankkonto eller betaler til foreningens egen MobilePay MyShop.
Under Notifikationer/Betalinger i appen har medlem og forælder et samlet overblik over kommende betalinger og kvitteringer for tidligere betalinger.
Importerede medlemmer, som ikke har fået oprettet sig som bruger i MinForening via link i invitationsmail og dermed ikke har downloadet appen endnu, får mails om betalingsinfo i stedet for notifikationer i appen. De kan således kun betale Eksternt.
Ved Ekstern betaling kan kasseren afstemme betalingerne på foreningens bankkonto ved at godkende betalingerne i MinForenings betalingsmodul.
Sådan opretter du en betaling eller kontingent:
Gå til venstre side af skærmen og gå under Betalinger.
For at oprette en betaling trykker du Opret Betaling øverst til højre på skærmen.
Angiv en titel, pris, betalingsperiode (start- og slutdato), betalingsfrist, betalingsform (MobilePay og/eller Ekstern betaling) og info ved ekstern betaling. Tryk derefter på Vælg betalere.
Vælg Grupper eller Personer alt efter hvem, der skal have udsendt en betalingsopkrævning og Opret betaling (Nb! Tilføjes nye medlemmer til en gruppe inden for betalingens betalingsperiode, får medlemmet automatisk tilsendt en betalingsanmodning).
Når du har oprettet en betaling, kan du sende Påmindelser og indtaste Noter vedr. det enkelte medlems betaling samt få overblik over hvem, der har betalt og ikke betalt. Medlemmer og forældre kan også skrive Kommentarer, når de betaler Eksternt.
Du kan eksportere oversigten over medlemmernes betalinger til en Excel-fil, som du kan indsætte som bilag i foreningens regnskab.
I MinForening kan man nemt sætte systemet op til automatisk at opkræve en samlet betaling, kontingent eller abonnement for en familie eller husstand.
En familie/husstand defineres ved medlemmer i en forening, som har relationer med hinanden. Som Administrator kan man på web under det enkelte medlem opsætte eller fjerne en relation (barn, forælder og ægtefælle/samlever) mellem to eller flere medlemmer i en forening. Ligeså opsættes der automatisk relation mellem medlemmer med samme e-mailadresse, når de modtager invitationsmail via MinForening.
Ved hjælp af Relationer mellem medlemmer i en forening ved systemet, hvem der udgør en familie eller husstand, hvormed de automatisk opkræves en samlet betaling, kontingent eller abonnement.
Øvrigt medlem af husstand kan f.eks. være en ægtefælle, samlever eller en voksen søn eller datter. Tilsammen udgør “Øvrige medlemmer af husstand”, “Forældre” og “Børn” en husstand. I appen har en husstand et fælles aktivitetshjul, som viser alle aktiviteter på tværs af familien.
Nb! Medlemmer kan også i appen selv sætte relationer op ved at godkende en anden brugers anmodning.
Automatisk opkrævning af Reduceret kontingent forebygger, at nye medlemmer undlader at melde sig ind i foreningen eller på hold, fordi de ikke finder det fair at betale fuldt kontingent, når de kommer midt eller sidst i en kontingentperiode.
Funktionen Reduceret betaling kan slås til ved oprettelse af kontingentopkrævning eller opkrævning af anden medlemsbetaling, hvor betalingsperioden går over flere måneder såsom en sæson. Kommer et medlem således ind midt i en sæson, bliver der automatisk opkrævet et beløb svarende til resten af sæsonen.
Helt konkret udregnes automatisk opkrævning af Reduceret kontingent ud fra antal uger, der er tilbage af betalingsperioden. Kommer der f.eks. et nyt medlem 5 uger inde i en betalingsperiode svarende til 12 uger, så opkræves der automatisk for de resterende 7 uger.
NB! Kører man som forening med løbende kontingent på f.eks. 400 kr. om året, så skal man ikke længere holde styr på hvem, der meldte sig ind i hvilke måneder. Et nyt medlem bliver således automatisk opkræves et reduceret kontingent for medlemskab af resten af året. I den nye sæson opkræves medlemmet fuldt kontingent for medlemskab af foreningen.
Når du opretter en aktivitet på MinForening web kan man indtaste et beløb, som de inviterede skal betale via MobilePay for at kunne deltage i aktiviteten.
Sætter man samtidig maks. antal deltagere, kan man lave betalingsbooking i MinForening, så det fungerer efter først-til-mølle-princippet.
Medarrangører deltager automatisk og skal således ikke betale.
Hermed guide til månedlig, kvartalsvis, halvårlig eller årlig opkrævning med MobilePay Subscription via MinForening.
Opsætning af medlemmers faste betalinger er billigt, nemt og ligetil med MinForening.
MobilePay Faste betalinger (Tidligere Subscription) via MinForening er billigt, nemt og ligetil. Eneste omkostninger er transaktionsgebyrer til MobilePay, når medlemmernes betaling trækkes i det given interval.
MobilePay Faste betalinger via MinForening kræver blot, at I på Web udfylder alle felter med foreningsinfo under Indstillinger samt indsender “MobilePay foreningsaftale med MinForening” under Betalingsmetoder.
Så snart det er gjort, kan man på Web under Betalinger trykke “Opret abonnement”.
Følgende skal indtastes ved Opret abonnement:
* Titel
* Pris
* Start dato (Tidspunkt for udsendelse af opkrævning)
* Vælg om abonnementet skal opkræves månedligt, kvartalsvis, halvårligt eller årlig.
* Indsæt link til jeres betalingsbetingelser på hjemmeside eller dokument (Hermed link til skabelon)
* Fritag evt. Administratorer og Gruppeledere fra opkrævningen.
* Fritag evt. Relationer eller opkræv hun husstande.
* Tryk Vælg betalere og vælg Gruppe(r) som skal opkræves.
Mere skal der ikke til for at opkræve abonnement 😉
Hermed link til MobilePay Online betalinger, herunder Faste betalinger:
Medlemmer kan via MobilePay få tilbageført betaling inden for 5 dage fra betalingens gennemførsel.
Helt konkret så modtager medlemmet det fulde beløb via MobilePay inkl. transaktionsgebyr til MobilePay, hvormed betalingsstatus i MinForening/Betalinger ændres til Refunderet.
Administrator skal således under Betalinger finde betalingen og trykke på knappen “Refunder”, hvormed betalingen refunderes direkte til medlemmet via MobilePay.
Er knappen “Refunder” ikke længere aktiv, så har betalingen overskredet de 5 dage, som er fristen for at få tilbageført en betaling, hvormed refunderingen må ske internt i foreningen.
Hermed guide til opsætning af MobilePay integrerede betalinger:
Ønsker I at få sat jeres egen MobilePay-konto op til MobilePay Online Betalinger og MobilePay Faste Betalinger i MinForening, så skal I vælge MobilePay integrerede betalinger samt godkende MinForening som partner i MobilePay.
Med MobilePay integration bliver jeres medlemmers transaktioner automatisk overført fra MobilePay til jeres foreningskonto.
Derudover giver MobilePay Portalen jer nem adgang til at eksportere rapporter med oversigt over MobilePay indbetalinger fra jeres medlemmer.
Opsætning af MobilePay Integration i MinForening koster en udviklingstime á 750 kr., som indbetales til MinForening.
Hermed guide:
Log ind på jeres konto i MobilePay Portal, hvor I vælger betalingsløsninger samt godkender MinForening som partner i MobilePay.
Når det er gjort, sender I os en mail, hvorpå vi sætter jeres integration op.
For opsætning af MobilePay Integration i MinForening modtager I en faktura på 750 kr. ekskl. moms, som I bedes betale.
Nye medlemmer skal godkende foreningens datapolitik, når de opretter sig via aktiveringslink i invitationsmail eller anmoder om medlemskab af foreningen via foreningens tilmeldingslink.
Som administrator kan man under modulet Medlemmer eksportere sine medlemmer i en CSV-fil, hvor man får oversigt over alle sine medlemmer, herunder eksakt tidspunkt og dato på det enkelte medlems godkendelse af foreningens datapolitik.
NB! Tilmeldingslink kan også sendes til eksisterende medlemmer med det formål, at de skal godkende foreningens datapolitik. F.eks. kan man under Beskeder sende besked med tilmeldingslink ud til foreningens medlemmer. De skal således blot trykke på linket “Allerede bruger i MinForening? Log ind her” og indtaste brugernavn og loginoplysninger for at godkende foreningens datapolitik.
Se guide for indsætning af foreningens datapolitik:
På web under Indstillinger indsætter I link til foreningens datapolitik, se nedenstående billede.
Dermed kan medlemmer via linket tilgå og godkende foreningens datapolitik, når de anmoder om medlemskab af foreningen via foreningens tilmeldingslink, se nederste billede.
Se guide til hvordan medlemmer godkender foreningens datapolitik:
Fritag Administratorer, Gruppeledere og/eller Medlemmer fra at få vist en sponsorvisning, når de åbner app/web.
Promover sponsor overfor egne medlemmer.
Promover sponsor overfor MinForening-brugere i et nærmere bestemt geografisk område.
På den måde kan I som forening selv bestemme hvilke sponsorvisninger, som jeres medlemmer får vist eller helt fritage dem fra at få vist sponsorvisninger.
Derudover kan I sælge sponsorvisninger i et større geografisk område ved at indsætte postnumre under den enkelte sponsor.
På MinForening Web kan du vælge mellem Engelsk, Tysk og Dansk.
Appen viser det sprog, som din mobil eller tablet er sat op til under Indstillinger. Du kan således skifte sprog i MinForening appen ved at skifte sproget i din mobils Indstillinger fra Dansk til Engelsk eller Tysk.
NB! Er din mobil sat op til Engelsk, så anvender du den engelske udgave af AppStore, hvorfor du skal downloade den engelske version af MinForening kaldet “Wiandi by MinForening“.
Kontakt os, hvis du gerne vil have et bestemt sprog indsat.
Ved “Opret medlem” og “Import af medlemmer” får medlemmer tilsendt en invitationsmail indeholdende et link, hvor de godkender sig som bruger i MinForening. Det kan ske på følgende måder:
Er forælder og barn tilknyttet den samme e-mailadresse i foreningen, kan de via linket i invitationsmailen oprette sig som henholdsvis forælder og barn, hvormed barn oprettes under forælderens e-mailadresse.
Når du opretter en aktivitet, kan du angive maks. antal deltagere, hvormed der bliver sat begrænsning for antallet af deltagere i aktiviteten. Dermed kan du oprette en aktivitet, som medlemmer kan booke sig på (booking).
Se her hvordan du opretter en ugentlig gentagende aktivitet med maks. antal deltagere, som medlemmer skal betale for at deltage i (betalingsbooking).
Ved Svarfrist i en aktivitet, får inviterede en påmindelse to dage før svarfristen.
Overskrides svarfristen får de inviterede en notifikation herom, hvormed de inviterede ikke længere kan tilmelde sig aktiviteten.
Som aktivitetsansvarlig kan man altid ændre svarfristen i en aktivitet således, at de inviterede igen kan tilmelde sig aktiviteten.
Ved gentagne aktiviteter gentages svarfristen ud fra de enkelte gentag-aktiviteter. Sættes svarfristen i en gentaget aktivitet til f.eks. tirsdag kl. 14, så udsendes der på denne ugedag og tidspunkt en påmindelse for den næstkommende aktivitet i rækken af gentagne aktiviteter.
Som aktivitetsansvarlig kan man altid redigere den enkelte aktivitet og dermed svarfrist i en gentaget aktivitet.
Som administrator og gruppeleder kan du oprette bestyrelse, udvalg og hold under Grupper. Når du opretter en aktivitet, er det således muligt at invitere en eller flere grupper, som dermed inviteres til den pågældende aktivitet. Tilføjes der et medlem til gruppen bliver vedkommende automatisk inviteret til gruppens aktiviteter.
Se også videoen Organiser din forening i grupper her
Se også videoen Organiser dine medlemmer via grupper her
Ønsker du at sætte holdet til en kamp, skal du under Personer enkeltvis invitere spillerne i din bruttotrup. Så kan du nemlig ved holdsætning enkeltvis fjerne de spillere, som ikke skal med på holdkortet. Når en spiller fjernes fra aktiviteten får de en notifikation om, at de er blevet fjernet fra aktiviteten samtidig med, at aktiviteten ikke længere er at finde i spillerens aktivitetshjul.
Ja, importerede medlemmer, som har fået tilsendt en invitationsmail, men som ikke har oprettet sig som bruger i MinForening, får automatisk tilsendt mails med information om de aktiviteter, som de eller deres gruppe inviteres til. De får således mails, når de inviteres eller afinviteres til en aktivitet, og når en aktivitet aflyses eller ændres. Ligeså får de mails med Beskeder og opkrævning af kontingent.
Importerede medlemmer, som ikke har fået tilsendt en invitationsmail er de såkaldte Røde inaktive medlemmer. De får ikke mails om aktiviteter, beskeder og betalingsopkrævninger, hvorfor man kan planlægge og oprette aktiviteter, inden man sender invitationsmail ud til sine medlemmer.
Når du har lavet en bruger og har logget ind, kan du super nemt lave din helt egen forening.
Log ind med din bruger eller opret en ny bruger.
Navigér til venstre side af skærmen, og tryk på den grønne knap Opret forening.
Udfyld felterne og du er i gang med din nyoprettet forening.
Fordelen ved at administrere din forening på vores hjemmeside er, at du har en større skærm til rådighed, og som giver mere overblik over din forening.
For en flergrenet forening kan det være en fordel at oprette aktivitetshjul for de enkelte afdelinger, f.eks. VBI Håndbold, VBI Fodbold, VBI Volley mv.
Dermed er det for det enkelte medlem i MinForening app muligt at samle de foreninger, som man er medlem af eller som man følger, under et samlet aktivitetshjul, som dermed giver et samlet overblik over aktiviteterne i en flerstrenget forening.
Er I en flergrenet forening med forskellige foreningskonti og kasserer tilknyttet de enkelte afdelinger, bør I oprette særskilte aktivitetshjul for de enkelte afdelinger.
Hver afdeling vil således få sit eget aktivitetshjul, hvilket giver et unikt overblik over sine aktiviteter.
Selvom man som flergrenet forening har oprettet separate aktivitetshjul for de enkelte afdelinger, kan man i appen samle afdelingernes aktivitetshjul i et fælles aktivitetshjul. Dermed får man et samlet overblik over alle aktiviteterne på tværs af afdelinger, se mere her.
Se også her hvordan man eksporterer foreningens aktiviteter til foreningens hjemmeside.
Ønsker I hjælp til opsætningen af en flergrenet forening, så kontakt os her.
Du kan redigere navn og oplysninger på din forening under Indstillinger på web.
Det er selvfølgelig også muligt at redigere foreningens navn og oplysninger i appen. Tryk i midten på foreningens aktivitetshjul og tryk derefter på møtrikken oppe i højre side for redigering af foreningens oplysninger.
Indsæt link til dokument i jeres fildelingssystem.
Linkdeling gør det nemt for medlemmer at tilgå foreningens dokumenter i en aktivitets beskrivelse, personchat, gruppechat, beskeder eller i foreningens beskrivelse.
MinForening leverer i samarbejde med Onlime 5GB gratis fildeling.
For at slette din bruger i MinForening logger du ind på din bruger. Under din profil kan du slette din bruger.
På web går du til “Min Side”, hvor du under “Brugerinformation” kan slette din bruger ved at trykke på knappen “Slet Bruger”.
I appen går du til “Se Profil” og under Rediger profil kan du slette din bruger ved at trykke på knappen “Slet Bruger”.
VIGTIGT! Vær opmærksom på, at al din data om din bruger bliver slettet fra systemet, hvorfor du ikke kan genaktivere din bruger, når du først har trykket “Slet Bruger”.
OBS! Kan du ikke få lov til at slette din bruger fra systemet, så har du sandsynligvis en udestående betaling hos din forening, hvorfor du bedes kontakte din forening for at få bragt orden i sagerne.
NB! Har man betalinger i systemet bliver disse data ikke slettet, da de er omfattet af bogføringsloven og derfor skal arkiveres som dokumentation.
Som Administrator kan du tildele rettigheder til medlemmer. Du kan fx. opgradere et Medlem til Gruppeleder, hvis vedkommende som træner, instruktør eller lignende skal kunne oprette aktiviteter og administrere deres gruppe.
Under medlemsoversigten på web ses alle medlemmers roller i høre side. Tryk på rollen og vælg den ønskede rolle.
Vælger du Gruppeleder skal du vælge hvilke grupper, som Gruppelederen skal kunne administrere og oprette aktiviteter til.
Du kan også administrere medlemmers roller i appen. Tryk først i midten på foreningens aktivitetshjul og tryk derefter på “Se alle medlemmer”, hvor du på blyanten ud foran det enkelte medlem kan tildele rollen som enten Gruppeleder eller Administrator.
Se her for overblik over roller og rettigheder i MinForening:
Sådan opkræver du betaling for medlemmer, som deltager i en aktivitet (booking):
Opret aktivitet og indtast beløb.
Sæt start og sluttidspunkt for aktivitetens afholdelse samt svarfrist.
Tryk Opret aktivitet og inviter gruppe(r) eller enkeltpersoner til aktiviteten.
Medlemmer og forældre betaler nemt via MobilePay integreret i appen, når de trykker Deltager i aktiviteten.
NB! Administratorer og gruppeledere kan gøre aktivitetsbetalingen til en gentagende aktivitet og sætte maks. antal deltagere, hvormed aktivitetsbetalingen gøres til en ugentlig tilbagevende booking, som medlemmer nemt kan melde sig til.
Som forening hos MinForening får i adgang til at gemme og dele filer på GDPR-sikre og 100% grønne servere i norden hos Onlime.dk.
I kan med en gratis konto opbevare 5 GB filer i skyen og være 2 personer. Hvis I får brug for mere plads og flere brugerpladser, kan I opgradere til et abonnement.
Først skal du logge ind på MinForening Web.
Herefter trykker du på indstillinger og helt til højre finder du fanen ”Gem filer i skyen”.
Her skal du trykke på ”Aktiver gratis konto” hvor du så vil modtage en mail fra Onlime.
Når du har modtaget e-mailen, skal du bruge det første link til at oprette din adgangskode.
Herefter kan du bruge det andet link i e-mailen og logge ind på Onlime ved at bruge din e-mailadresse og adgangskode.
Når du er oprettet, får du adgang til at gemme filer, videoer og billeder. Samt sikkert at dele dem med personer tilknyttet din gruppe.
Udover filopbevaring og -deling får du også adgang til Office-online, hvor det bliver muligt at bruge Word, Excel og PowerPoint.
Læs mere her omkring hvordan du som forening bruger de forskellige funktioner Onlime har at tilbyde.
Hvis du ikke allerede har en Google-konto, skal du oprette en og logge ind
Tryk på “+” i menuen til venstre og vælg “Ny kalender”
Indtast navn og evt. beskrivelse (navn kan fx være din forenings navn), tryk herefter på “Opret kalender”
Tryk på “Import og eksport” i menuen til venstre
Tryk på “Vælg fil fra computer” og vælg under under din computers Overførsler den iCal-fil, som du eksporterede fra MinForening
Vær sikker på at “Føj til kalender”-feltet er indstillet til den kalender du lige har oprettet
Tryk på “Importér”
Tryk på tilbage-pilen i øverste venstre hjørne
Du skulle nu kunne se alle din forenings MinForening aktiviteter i kalenderen. Fremtidige aktiviteter der tilføjes i MinForening, vil nu automatisk blive importeret til Google Kalenderen.
Hvis du vil indsætte kalenderen på foreningens hjemmeside, kan du læse følgende guide:
Find den kalender du skal bruge i listen til venstre
Hold musen hen over kalenderen i listen, og tryk på de tre prikker der kommer frem til højre, tryk derefter på “Indstillinger og deling”
Rul ned til sektionen der hedder “Integrer kalender”
Du kan her kopiere kopiére kalender ID´et, som efterfølgende skal sættes ind i din simple kalender i WordPress.
Hvis du ikke allerede har et SImple Calendar plugin i din WordPress, skal du gå ind i Plugins – ) tilføj nyt og søg efter Simple Calendar og installer plugin.
Gå til kalenderen ude i sidebaren og opret en ny tom kalender.
Rediger din nye kalender og gå helt ned i bunden. Her kan du vælge “Google Calendar” under Calendar Settings. Sæt Calendar ID´et ind fra tidligere. Kalenderen er nu synkroniseret og kan indsættes på siden.
Ønsker du at dele foreningens filer, så indsætter du blot et link i Beskrivelsen eller Kommentarsporet under aktiviteten. Du kan selvfølgelig også indsætte dine link i chatten.
Se disse blogindlæg for dokumenthåndtering og strukturering af foreningens dokumenter:
I MinForening kan importerede medlemmer eller manuelt oprettede medlemmer have status som en Inaktiv bruger, fordi de ikke har fået sig aktiveret via link i den udsendte invitationsmail. Inaktive brugere modtager således mails vedr. Aktiviteter, Beskeder og Opkrævninger.
Er man derimod en Aktiv bruger, fordi man har fået sig aktiveret via link i invitationsmail og dermed kan logge på sin bruger i MinForening, så har man sine aktiviteter, beskeder og opkrævninger på web og i appen. Men der bliver også automatisk sendt rykkere ud til det pågældende medlem i form af en mail indeholdende betalingsoplysninger.
På den måde får alle besked – både dem der har aktiveret sig og anvender appen og dem der kun får mails 😉
Du kan på web under Medlemmer oprette et medlem og udsende en invitationsmail.
Ved endt oprettelse kan du tildele medlemmet rolle om Gruppeleder eller Administrator samt tilføje medlemmet til grupper, så medlemmet automatisk inviteres til aktiviteter, chat, beskeder og betalinger.
Du kan oprette alle de foreninger, som du har lyst til. MinForening bruges af alle typer af fællesskaber – lige fra familier til netværk til organisationer til foreninger.
Er du medlem af flere foreninger, får du samlet dine aktiviteter på tværs af dine foreninger i dit personlige aktivitetshjul i MinForening, læs mere her.
Du kan også samle alle dine foreninger i et fælles aktivitetshjul, så du får et samlet overblik over dine foreningers aktiviteter, læs mere her.
Er I en flergrenet forening, så kan de forskellige afdelinger få deres eget aktivitetshjul i stedet for at have dem alle i et aktivitetshjul, læs mere her.
Se nedenstående guide for at se, hvorledes en Administrator opretter endnu en forening i MinForening:
Navigér til toppen af navigationsbaren i venstre side af skærmen og tryk på den grønne knap med dit foreningsnavn.
Nede i bunden trykker du på Opret forening.
Her udfylder du felterne og slutter af med at trykke på knappen Opret forening.
Ligesom i vores app, så er det også muligt at oprette gentagne aktiviteter via MinForening Web.
Når du er logget ind på Web, så trykker du på Aktiviteter i venstre menulinje.
Tryk på knappen Opret aktivitet øverst på skærmen.
Vælg hvilken af de 5 typer af aktivitet som du vil oprette.
Udfyld felterne og navigér ned til Gentag aktivitet, og tryk på Gentag ikke.
Vælg om aktiviteten skal gentages hver eller hver anden uge.
Når du har valgt en af de to indstillinger, så dukker et nyt felt op som hedder Gentag indtil. Her skal du vælge hvornår den gentagne aktivitet stopper i feltet nedenunder.
Du kan til enhver tid ændre dine aktiviteter, hvis der er ændringer eller lavet fejl i aktiviteten.
Log på MinForening Web og tryk på Aktiviteter til venstre i menulinjen.
Tryk på den aktivitet som skal ændres. Et vindue åbner og du trykker på knappen Rediger.
Husk at trykke på Gem ændringer når du er færdig med at redigere aktiviteten.
Som ses på billedet ovenover, så har du muligheden for at redigere alle aktiviter.
Hvis aktiviteten er en gentagen aktivitet, så er det muligt at redigere dem alle, eller bare den ene som du lige har rettet, hvis fx. træningen flyttes til et andet tidspunkt.
Hvis en aktivitet skal slettes fx. hvis træning aflyses, så skal du gøre således:
Log på MinForening Web og tryk på Aktiviteter til venstre i menulinjen.
Tryk på den aktivitet som du vil slette. Et vindue åbner, og du trykker på knappen Slet.
Hvis det er en gentagen aktivitet, så kan du slette eller ændre kun den ene aktivitet fx. hvis træningen aflyses eller flyttes til et andet tidspunkt, eller du kan slette og ændre alle gentagne aktiviteter.
NB! Alle inviterede til en aktivitet får besked om at aktiviteten er aflyst.
Tip! I stedet for at aflyse en aktivitet, kan man også ændre overskriften til “AFLYST + titel på aktiviteten”, hvormed de inviterede deltagere får en notifikation herom.
Når medlemmer anmoder om medlemskab i din forening, så skal de godkendes. Først godkendes selve anmodningen om medlemskab for derefter at godkende evt. grupper som medlemmet har anmodet om medlemskab af.
Navigér over i venstre side af skærmen og tryk på Medlemmer.
I toppen af skærmen ses alle forenings anmodninger hvor du trykker på Accepter.
Når du har godkendt anmodningen, så skal skal du godkende eventuelle anmodninger til grupper fra medlemmet.
Dette gøres ved at opdatere siden ved enten:
At trykke væk fra Medlemmer ved f.eks. gå ind i Aktiviteter, og tilbage til Medlemmer i venstre side af skærmen.
Eller tryk på opdater knappen i din browser, som også kan gøres med knappen F5 på dit tastatur.
Når du har opdateret medlemmer siden, går du igen ind på medlemmer.
Øverst på skærmen hvor du godkendte anmodningen før, ses nu anmodningen til grupper.
Er du enig med den gruppe, som personen vil være medlem af, så trykker du på knappen Accepter. Hvis personen anmoder om de forkerte grupper, så kan det redigeres gennem knappen Rediger eller tilføj grupper.
Opkræv differentieret kontingent ved at tildele opgaver til medlemmer og forældre i MinForenings aktivitetsmodul.
Sådan opkræves differentieret kontingent:
Opkræv betaling for kontingent.
Udsend en ekstra opkrævning for betaling af tillægskontingent.
Tillægskontingent tilbageføres til medlem via MobilePay, når de enkelte medlemmer/forældre ved sæsonafslutning har leveret de aftalte antal frivillige timer, hvilket kan aflæses i MinForenings medlemsmodul.